dinsdag 16 juni 2015

5VWO: CoBrA

Opdracht februari 2014,
Het namaken van een Cobra schilderij. Dit werd gedaan door middel van:
  • 3 potloodschetsen
  • 1 Vetkrijtschets

Voor deze opdracht heb ik mij door een bepaalde stijl binnen de cobra, De stijl waar ik voor heb gekozen is de hele cartoon-ish stijl, omdat dit mij heel erg aanspreekt en het effect goed te reproduceren met vetkrijt.

Hieronder een impressie van mijn inspiratiebronnen met daarbij wat informatie over cobra:

 De Cobragroep  was van 1948 tot 1951 een avant-gardebeweging van kunstenaars uit Denemarken, België en Nederland. De beweging werd op 8 november 1948 opgericht in het Café Notre-Dame in Parijs. De naam CoBrA is een vermenigng van de hoofdsteden waar de oprichtende leden vandaan komen:Kopenhagen, brussel en Amsterdam. Dit op z’n Frans, want Frans was de voertaal van de beweging. Het was de belangrijkste internationale avant-garde beweging in de kunst van Europa direct na WO2.

 Een aantal van haar schilderende leden, zoals de Belg Pierre Alechinsky, de Denen Asger Jorn en Carl-Henning Pedersen en de Nederlanders Karel AppelConstant en Corneille, verwierven grote internationale bekendheid. De werkwijze en de maatschappelijke ideeën van deze groep zouden zich na 1951 verder ontwikkelen en een lange nawerking hebben in vele Europese landen.

 Pas begin jaren zestig van de twintigste eeuw, toen enige voormalige Cobraleden zich internationaal begonnen te profileren, waarbij zo nu en dan de term 'Cobra' viel, kreeg ook de beweging als zodanig meer bekendheid zonder dat men nu precies wist wat zij inhield. Haar geschiedenis werd sindsdien uit het meest recente verleden opgediept.


Mijn resultaten:
  • Potloodtekeningen

  • Vetkrijttekening



Geen opmerkingen:

Een reactie posten